۲ فیلم اجتماعیِ صریح به سینماها آمدند
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۰۲۱۴
از صبح امروز ۲ فیلم اجتماعی «طلاخون» و «روز ششم» به روی پرده رفت تا مخاطب، حق اختیار بیشتری برای گزینش فیلم مورد علاقه خود داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست، دو هفته پس از نمایش بسته جدید اکران، ۲ فیلم طلاخون و روز ششم از صبح امروز به روی پرده رفتند تا ترکیب غالب سینمای این روزها، به سمت آثار اجتماعی گرایش داشته باشد تا کمدی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با نگاهی به سینماهای کشور متوجه میشویم که در حال حاضر، ۱۱ فیلم اجتماعی به روی پرده هستند و در مقابل، تنها ۵ فیلم کمدی در حال نمایش هستند که قطعا برای بازه طلایی کنونی نمیتواند یک انتخاب محاسباتی و درست محسوب شود. در شرایطی که امتحانات دانشآموزان و دانشجویان به پایان رسیده و دو عید بزرگ قربان و غدیر، مقارن با تیرماه شده است بنابراین این ماه، میتواند پربازدهترین ماه تابستانی در سال جاری باشد که البته با کمبود آثار کمدی بر روی پرده، نمیتوان چندان به این راندمان امیدوار بود.
بنابراین انتظار میرود با اکران هر چه زودتر حداقل ۲ فیلم کمدی جدید، گیشه سینماها همزمان با توسعه طرح بلیت شناور، به یک اقبال خوبی رسیده و به پربارتر کردن اقتصاد سینمای کشور کمک کند.
البته که ۲ فیلم اجتماعی جدیدی که از صبح امروز در سینماها به نمیاش درآمده نیز آثاری هستند که میتواند اثرات مطلوبی بر گیشهها گذاشته و بهزعم خود، مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به هر یک از این دو فیلم جدید.
طلاخون
چهارمین ساخته ابراهیم شیبانی قرار بود یکی از غافلگیریهای جشنواره سیونهم فجر باشد اما فیلم در کمال تعجب، به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا نکرد. البته که در همان زمان، اعلام شد که فیلم نه به دلیل ضعف محتوا، بلکه به دلایلی فرامتنی از حضور در بخش مسابقه جشنواره باز مانده است.
البته که درام و تعلیقی که در این فیلم مورد پرداخت قرار گرفته، میتواند بهخوبی مخاطب خود را تا پایان داستان، همراه نگهدارد. فیلم در ابتدا، چرکنویسهای یک مادر خانهدار نام داشت و سپس به خورشید همچنان میدرخشد، تغییرنام داد.
در این فیلم، شهاب حسینی، حسام منظور و زری خوشکام به ایفای نقش پرداختهاند.
فیلم، داستان دختری است که در آستانه مسابقات سرنوشتساز کشوری تکواندو متوجه رازی میشود که زندگی او را تحتتاثیر قرار میدهد. او درمییابد که با قاتلی که با او پیوند خونی دارد، همخانه است.
روز ششم
روز ششم قرار بود یکی از مهمترین آثار حاضر در جشنواره سیونهم فجر باشد اما به دلایلی که هنوز مشخص نشده، از قرار گرفتن در فهرست سودای سیمرغ جا ماند. با این حال، برخی از منتقدان، این فیلم را مهمترین و بهترین فیلم حجت قاسمزادهاصل میدانند. فیلمی که تصویر درستی از اجتماع امروز را به تصویر کشیده و با درامی پرتعلیق، توانسته مخاطب خود را درگیر داستان کند.
داستان این فیلم درباره یک زندانی به نام احمد است که تنها ۵ روز فرصت دارد جواب چند معما را پیدا کند تا بتواند زنده بماند. بخشی از اتفاقها، در گذشته رخ داده که بدون روشن شدن آنها، برای مشکلهای امروز جوابی پیدا نخواهد کرد. احمد اگر موفق نشود، روز ششم کشته میشود.
در این فیلم، مصطفی زمانی، بهاره افشاری، امیر جعفری، مهران احمدی، افشین هاشمی، همایون ارشادی و جمشید هاشمپور به ایفای نقش پرداختهاند.
این فیلم بازگشت حجت قاسمزادهاصل، ۱۵ سال بعد از فیلم قتل آنلاین به حساب میآید.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مهران احمدی ، مصطفی زمانی ، روز ششم
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: مهران احمدی مصطفی زمانی روز ششم فیلم اجتماعی روی پرده روز ششم ۲ فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خط رو خط مسائل اجتماعی
تهیهکننده این اثر نمایشی سعید کمانی است که پیش از این سابقه مجموعههایی مثل همهگیری و سفر در خانه را در کارنامه خود داشته است. پریناز آل آقا، کارگردان فصل اول و محمدرضا خسروی، کارگردان فصل دوم این مجموعه است. کمانی در گفتوگوی خود با جامجم از دغدغههای تولید این اثر نمایشی گفته است.تهیهکننده سریال خط رو خط در خصوص دغدغهای که برای تولید این اثر داشته، به جامجم میگوید: دغدغه من این بود که کار طنز تولید کنم. دو سه سال بود که درگیر دو سریال کرونایی بودم و در اتفاق کرونا، چند نفر از دوستان و مادرم را از دست دادم. اینها باعث شد برگردم به همان چیزی که تا حدودی به آن علاقه دارم و آن را بهتر میفهمم. دوست دارم جامعه هم مثل خودم حالش خوب شود و بعد از اتفاقاتی که در بیماری وحشتناک کرونا افتاد، فکرم این بود که بتوانیم با کارهای طنز جلو برویم و این کار را ساختم. در اینگونه کارها تخصصی نداشتم و اولش خیلی اذیت شدم. مخصوصا در بحث دکور خیلی نگران بودیم دکوری که میزنیم تک لوکیشن است و اصلا توان این موضوع را دارد یا نه. خیلی رویش فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که تنها دکوری که بتوانیم بزنیم یک آرایشگاه مردانه است که این فضا را به ما میدهد که هر آدمی اعم از پزشک، کارگر و ... واردش میشود. دلیل انتخاب این لوکیشن، عام بودن فضای آرایشگاههاست که میتوان قصههای زیادی را در بستر آن روایت کرد. در عین حال موضوعات اجتماعی، موضوعاتی هستند که دغدغه همه است. همه ما در آپارتمان مشکلات زیادی داریم و هیچکس نمیتواند بگوید که مثلا در یک آپارتمان ۲۰ واحدی که هستیم همه به موقع شارژشان را میدهند، آشغالشان را مرتب دم در میگذارند و رعایت همسایه را میکنند؟ همه ما این مشکلات را داریم و در سریال خط رو خط تلاش کردم به محل کار و ازدواج و موانع ازدواج بپردازیم. نمیخواستیم نقد کنیم و در واقع بیشتر خودمان را نقد میکنیم.
بیان مسائل اجتماعی با زبان طنز
وی در ادامه به ترکیب طنز با مباحث آموزشی اشاره کرده و تاکید میکند: تلاش کردیم موضوعات آموزشی را به صورت طنز بیان کنیم. مثلا یکفرد دروغگو و کثیف را به چالش میکشیم. هر موضوعی که به ما بهعنوان یک انسان ربط دارد، مثل پوشش، لباس، تمیزی، آداب معاشرت و...که موضوعات زیادی است و جذابیت هم دارد در این سریال بیان کردیم اما باید به این نکته توجه کرد که در تولید چنین محتوایی برای رسانه تلویزیون، باید صبر داشته باشد تا این برنامهها جای خود را باز کرده و مخاطب جذب کنند. کمانی در اشاره به موضوعات مطرح شده در این برنامه اشاره کرده ومیگوید:مسائلی همچون حمل و نقل، خانواده، ازدواج، فرزندآوری، موانع ازدواج و...در برنامه مطرح شده است. در واقع نزدیک به صد موضوع داریم. فصل اول ۲۰ قسمت بود. در فصل دوم آقای محمدرضا خسروی، کارگردانی را دست گرفتهاند که تجربه کار کارگردانی دارند و کار کوتاه ساختند. تلاش کردیم بستری ایجاد کنیم تا کارگردانان کار اولی بیایند و در آینده در سازمان کارگردان شوند. وی در پاسخ به اینکه چنین فرصتی به کارگردانهای جدید با ریسک همراه است، بیان میکند: بهنظرم در صورتی این کار با ریسک همراه است که هر دو گزینه تهیهکننده و کارگردان ضعیف باشند اما در این کار، کارگردان ما در موضوع طنز باسواد است و نزدیک به ۳۵ سال سابقه کار طنز و اینگونه کارها را دارد. بهنظرم کارگردانی که طنز را میفهمد و از این دست کارها ساخته، میتواند کمککننده باشد. اگر تهیهکننده و کارگردان شناخت و تجربهای نداشته باشند قطعا کار درنمیآید. بهطور کلی معتقدم که بهتر است تلویزیون به جای استفاده از سلبریتی، بازیگر پرورش دهد و باید به سمت آنهایی برویم که توانمندی این کار را دارند.
تلاش ۴ گروه نویسنده
کمانی درباره تفاوت کارگردانی فصل اول و دوم و حضور کارگردانی مثل خسروی که تجربه بازیگری و کارگردانی را دارد، اینطور توضیح میدهد: بهنظرم دو تجربه متفاوت بود. کارگردانی یک خانم، به یک شکل دیگر است چون به ظرافتها دقت دارند. در فصل دوم هم آقای خسروی با توجه به این که بازیگر توانایی بودند و سالیان دراز کار کردند و در کارهای خیلی بزرگ حضور داشتند، یکفرد پرورشیافته هستند که در عین حال ارتباطشان با بازیگران خوب بود و کار شکل گرفت. کمانی با اشاره به چهار گروه نویسندهای که در این سریال حضور دارند، در خصوص بازخورد مخاطبان به این مجموعه هم تصریح میکند: ابتدا زمانی که خودم این کار را روی آنتن دیدم این ترس را داشتم که با توجه به تکلوکیشن بودن، مخاطب چه ارتباطی با آن برقرار میکند. در واقع ۴۰دقیقه نمایش در تکلوکیشن سخت است. وقتی بهعنوان یک منتقد به آن نگاه کردم حس خوبی به من دست داد و خوشحال شدم که شاید نمرهام زیر ۵۰ نشده باشد. در حال حاضر فصل اول روی آنتن رفته و ما در حال تولید فصل دوم هستیم. فصل اول در ۲۰ قسمت ۴۰ تا ۴۵ دقیقهای روی آنتن میرود.